Passagerråd

Alt det andet, som ikke har direkte relation til autisme.
Jimmy

Passagerråd

Indlæg af Jimmy »

Jeg er blevet valgt til Passagerrådet i region Nordjylland efter indstilling fra Danske Handicaporganisationer og Landsforeningen Autisme Kreds Nordjylland.
Jeg er repræsenterer altså autister og mennesker med handicap.
Jeg skal sørge for at vores stemme bliver hørt.

Min motivation for at sidde i Passagerrådet er, at jeg gerne vil arbejde for at forbedre tilgængeligheden for autister og mennesker med handicap.

Her til aften har jeg deltaget i det første møde, hvor jeg blev introduceret til de andre medlemmer af rådet og hørte taler fra bl.a. Transportminister Benny Engelbrecht.
Mødet foregik online på grund af corona.

På mødet nævnte jeg 3 punkter, hvor jeg synes der er plads til forbedring i den kollektive transport.

1. Støj
Jeg bliver især generet af støj fra ding dong lyden i DSB's toge. Det er den lyd, der bliver afspillet når toget nærmer sig en station. Jeg synes den er meget høj også i Stillezonen, hvilket ikke harmonerer med konceptet.
Der er også støjen fra passagerer der nærmest råber, eller snakker i mobiltelefon under turen. Desuden kan chaufførens radio også være generende.

2. Skiltning/passager information
Som synshandicappet, er det svært for mig at orientere mig i den offentlige trafik. Jeg synes teksterne og tiderne på info skærmene er for små. Man skal meget tæt på for at læse informationerne.

3. Bedre information om Flextrafik og Rejsetidsgaranti
Jeg synes der mangler informationer om disse ordninger. Indtil i dag vidste jeg ikke at der var noget der hed Flextrafik og aner stadigvæk ikke, hvad det går ud på.
Der er også plads til forbedring med hensyn til Rejsetidsgarantien. Jeg har ofte tænkt på at benytte den, når bussen eller toget er forsinket, men har opgivet igen, da det er for besværligt og man skal selv lægge ud til taxa.

Det var nogle af de punkter, som jeg tog op på mødet her til aften. Nu vil jeg meget gerne høre jeres input, så jeg er klædt bedre på til kommende møder i Passagerrådet.
I må gerne tage udgangspunkt i mine punkter og nævne hvis jeg har overset noget. Kan mangelfuld skiltning/passagerinformationer også være et problem for autister og har i nogle eksempler på dette, som jeg kan tage med?

Hvor synes i der er plads til forbedring og hvad fungerer ikke?
Signe

Re: Passagerråd

Indlæg af Signe »

Hej Jimmy,

Tillykke med pladsen i Passagerrådet - dejligt, at du vil bruge tid og ressourcer på dette område; jeg har ofte selv været frustreret over dårlig/manglende information, når jeg har haft travlt (sker ofte, når jeg skal med toget...).

En ting, jeg synes, der generelt er problemer med, er klar skiltning af bl.a. perronnumre på en del stationer. For mennesker med ASF kan det være svært at danne sig et hurtigt overblik og lokalisere små skilte, som drukner i det visuelle miljø. Når man oveni dette har dårlig tidsfornemmelse og svækket eksekutivfunktion (Læs: kommer for sent ud ad døren) og samtidig er sårbar over for stress og har svært ved at overskue at måtte ændre planer pga. et misset tog, er dårlig skiltning et stort problem.

Ofte har jeg måttet helt op/ned på perronen (ind imellem med cykel, bagage eller barnevogn) for at lede efter et lille skilt længere nede ad perronen - ofte skjult af de store ankomsttavler. Der bør være klar skiltning ved starten af hver perron - allerede dér, hvor man skal finde ud af, om man skal fortsætte hen ad gangen eller dreje af og gå op/ned ad trappen (eller med en ufatteligt langsom elevator; jeg tror, DSB har kongerigets langsomste elevatorer - dette kunne også blive bedre!). Skiltene kunne med fordel være relativt store, i klare farver, nedhængt fra loftet og orienteret mod færdselsretningerne i gangen/hallen, så man allerede på afstand kan se, hvor man skal hen. I dag er skiltene ofte små plaketter på væggen, som man ikke kan se for andre mennesker.

Iøjnefaldende, let aflæselige oversigtstavler ved indgangen til stationerne og øvrige, centrale knudepunkter ville generelt være en stor hjælp.

Det samme gælder, når der ind imellem er ændringer pga. ombygning, aflysninger, vejrligsproblemer o.lign. I disse situationer har jeg oplevet, at information om f.eks. perronændringer mm. fremgår af A-skilte (som spisesedlerne ved kiosker), som står i benhøjde på perronen, så man ikke ser dem, hvis der står nogen i vejen.

Tak for indsatsen - jeg håber, du kommer igennem med dette og de andre gode punkter, du har nævnt!

Vh. Signe
Besvar